En lång dags resa mot… Celle, Tisdag 1 maj

By | 2 maj, 2006

Gronau -Celle, 65 km, 4 tim 47 min, 223 höjdmeter, 16 – 23 grader.

IMGP0160.JPG

Vi hade mycket skön cykling under förmiddagen och han faktiskt nästan 35 km innan vi bestämde oss för lunch. Nu var vi ute i det med nordtyska odlingslandskapet. Ganska platt där åkrar, betesmarker, små skogar och små byar avlöser varandra. Det är mycket lättcyklat och vi ”forsade” fram i 20-25 km/tim i medelhastighet. Vår avsikt var att ta oss via en ringformad cykelled kallad ”Der Grüne Ring” runt Hannovers sydöstra förorter och via staden Lehrte ta oss till den makalösa staden Celle vid södra kanten av Lüneburger Heide. Det var en amitiös plan med totalt 70 – 80 km cykling. Vi gjorde det några gånger förra året och vet att det under bra förhållande (väder, vägar och orientering) går att genomför utan att det blir allt för jobbigt. Skälet till att göra en så pass lång etapp är att vi gärna vill komma fram till särskilt trevliga byar, de som är utmärkta på kartorna/guideböckerna. Det är stor skillnad på att övernatta i förort till Hannover eller i Celle!

Det var därför vi gjorde en ovanligt tidigt start och så länge vår guidebok för Werra Radweg ledde oss fungerade allt bra…. ja bortsett från mitt baknav då. Frihjulet fungerade tyvärr allt sämre vilket innebär att det smäller från baknavet när jag bara rullar och inte trampar. Om jag inte har fötterna på pedalerna eller bara går och leder cykeln snurrar pedalerna och kedjan hela tiden, vilket antyder för hög friktion=något är sönder i navet. Nu försöker jag lösa det genom att trampa hela tiden. Eftersom det är första maj är inga cykelreparatörer öppna, så det är bara att hoppas att det inte blir värre.

P1020033.JPG

Bland annat cyklade vi förbi de enorma slottet/borgen Marienburg och tyckte verkligen att det var synd att vi inte hade möjlighet att stanna, men det antecknades i boken, ja ni vet.

Efter lunch svängde vi av från Werra Radweg och fick gå över från guidebokens detaljerade kartor i 1:50.000 till cykelkartans mera översiktliga 1:150.000. Vi har ju kört en del med dem tidigare och vet att de fungerar bra på landsbygden där det finns mindre ”brus” men i Hannovers förorter med alla gator och villakvarter, räcker den inte riktigt till. Vi virrade bort oss rejält ett par gånger och spillde ganska mycket tid på att hitta rätt igen. Till slut träffade vi på ett av alla de cykelgäng som var ute och luftade cyklarna denna fina vårdag. De hjälpte oss att hitta ”Der Grüne Ring” som fiffigt nog var markerad med blå stolpar. Ibland undrar man hur folk tänker….. ;o)

En av de i cykelgänget följde med oss och pekade ut hur ringen var markerad och sedan kunde vi följa den under några timmar genom ett ganska stort grönområde runt sydöstra Hannover. På ett jättefält var det drakfestival och himlen var fylld av drakar i alla fromer och storlekar. Från väsande deltavingar som styrdes med två linor till kossor i jätteformat eller en enorm Nalle Puh. Vi som alltid har gillat drakar och bland annat flugit drakar vi Vite Sand på Jylland västkust, var ganska besvikna på att vi inte kunde stanna och titta mera, eftersom vi hade en ganska tight plan för just denna dag. Där var en enorm flygande bläckfisk högt upp på himlen, efter alla armarna följde en liten vacker fisk. Det var hundratals människor och flög drake på en och samma plats. Fantastiskt!

IMGP0173.JPG

När ”Der Grüne Ring” tog slut skulle vi följa en kanal och det tog oss ganska många kilometer innan vi insåg att vi följt den åt fel håll och ett hastigt familjeråd krävdes…. Förutsättningarna var helt klara, vi skulle inte hinna fram till Celle, här i Hannovers utkanter ville vi inte övernatta om vi kunde undvika det. Lösningen blev att sikta på byn/staden Lehrte på cirka 10 kilometers avstånd och där det fanns en järnvägsstation som på kartan såg ut att ha förbindelse med Celle. Vi pinnade på och ju närmare Lehrte destu mer önskade vi att det gick några tåg till Celle. Detta var nämligen en av de tyska byarna/städerna som inte är utmärkta som vackra på vår karta och det betyder ibland att de är direkt fula och Lehrte var mer än så. Jag säger inte mer än så men vi tyckte att stämningen vid järnvägsstationen inte var särskilt kul. Stationen var stängd men biljettautomaten var i funktion och efter att ha dechiffrerat tidtabellen kom vi fram till att det sista tåget för kvällen skulle gå om cirka en timme. Gott om tid att klura ut hur biljettautomaten fungerade och sedan ta oss till rätt perrong. Det gav oss hopp att det var gott om folk på denna perrong som väntade på detta tåg. Bland annat ett större cykelsällskap från en grannby som hade gjort som så många andra tyskar gör, cykelutflykter.

I en cykeltouringtidskrift jag köpte för en vecka sedan presenteras ny statistik från tyska cykelföreningen. 47,5% av Tyskarna gör kortare eller längre cykelutflykter på sin semester. En ökning med nästan 5% sedan föregående års undersökning. Vi undrar lite över hur många sydsvenska turistbyråer som är medvetna om vilken enorm potential som finns här. Sverige nämns överhuvudtaget inte i artikeln som ett tänkbart cykelland, däremot naturligtvis Holland och Danmark. Vi har ju ofta inte ens de mest självklara cykellederna. Tänk om region Skåne bestämde sig för att prioritera cykling, för kortpendling till arbete, för rekreation och motion och för turism. Vilken enorm potential! Kanske borde man göra något här……. ;o)

Nåväl, cykelgruppen vi mötte på tåget sa någonting i stil med, Lehrte är en plats man åker ifrån och Celle är en plats man åker till. Precis vad vi också avsåg. Det tog bara 15 minuter till Celle och då hade vi också fått rekommendationer på ett billigt och trevligt hotell. Celle mötte oss med charmen påslagen! Vår vana trogen cyklade vi in till centrum för att leta upp hotellet vi blivit rekommenderade och fann en mycket vacker gammal stad. Vi lyckade hitta hotellet och checkade in först vid 20-tiden. Gissa om det var skönt att ta en dusch och dricka en kall öl……..

P1020037.JPG

Lämna ett svar