Från Werra över vattendelaren till Leine, Fredag 28 april
Witzenhausen – Göttingen, 34 km, 261 höjdmeter, 2 tim 47 min, 15 grader

Idag skulle vi försöka ta oss över vattendelaren som skiljer Werra från Leine. Detta innebar att ta oss över en ås som som mest är 470 meter hög. Med hjälp av cykelkartan hittade vi en cykelväg som var skild ifrån de vanliga vägarna men ändå gick på aningen lägre höjder. Jag var tvungen att gå och leda liggcykeln i några km, eftersom det var lite för brant lite för länge. Utsikten var makalös där man söderut kunde se Werras dalgång och åt nordost se Leines. Vi fick en härlig lång utförslöpa ner till Leine och blev lite paffa över hur liten den var här. Det var mera en liten å än den flod vi hade väntat oss men den växer nog snart till.
I den första byn nere vid Leine skulle det finnas en restaurang och vi hittade den så småningom högt uppe i byn. Som väl var hann vi dit i tid eftersom ägaren Paulo just höll på att stänga. Han sa att han kunde fixa en Lasagne till oss om vi var intresserade….. och vilken Lasagne han fixade. Allting var hemmagjort, till och med degen till plattorna och den smakade sagolikt. Paulo berättade att han hade en vän i Färjestaden på öland och att han hade varit i Sverige flera gånger och bott i vännens timmerhus.
Fantastsikt fint, sa han! Själv kom han från Padua utanför Venedig för 8 år sedan och hade inte haft tid att skaffa fru och barn. Han tyckte det hade blivit svårare att driva restaurangen under senare år, eftersom den höga arbetslösheten gör att många inte har råd att gå ut och äta på restaurang längre. Paulo är en av alla de trevliga, vänliga människor vi möter under vår färd och som man gärna skulle vilja lära känna lite bättre. På väggarna hänger bilder från bröllop, dop och andra fester som han har arrangerat i sin restaurang. Det syns på bilderna att han är populär i byn och en kvinna är i restaurangen för att hämta lite mat för att ta med sig, säger att Paulo är en nära vän.

Framåt kvällen kommer vi fram till Universitetsstaden Göttingen. Det låter lite konstigt men enligt vår guidebok var Göttingen på senare delen av 1700-talet till den mest besökta universitetet i Europa och det har bland annat bidragit med 40 Nobelpristagare. Vi lyckas få ett rum mitt i centrum och kan på kvällen gå och titta på den berömda statyn Gänseliesel precis utanför det gamla rådhuset. Sedan äter vi en lätt middag med sparrissoppa och så delar vi en ”kalte platte” (påläggstallrik med skinka, ost mm. och några skivor bröd). Vi är fortfarande mätta efter den makalösa Lasagnen.


Lämna ett svar