Lördag 7 maj 41 km på 2,41 timmar ger 15,20 km/tim snitthastighet, 20 – 25 grader.
Så var det dags för den sista etappen in till Wien. Vi hade avsiktligen gjort den sista etappen lite kortare så att vi skulle komma fram ganska tidigt på dagen. Den kan ju vara lite struligt att hitta rätt och sedan ska vi ju hitta någonstans att bo. Vi har ännu inte bestämt om vi ska sova två eller tre nätter i Wien, det får avgöras av vad vi hittar för ställe att bo på och hur tillbakaresan till Doanueschingen kan ordnas.
Strax utanför byn var det stora aktiviteter på gång. Det var en sorts tävling i sommarcurling om vi fattade det hela rätt. Massor med lag höll på och sköt iväg en sorts skivor med pinnar på. Domarna vakade över det hela med en noggrann blick och på huset fanns ett emblem med texten Eisschutzen…. någon is såg vi inte röken av men det låg en damm precis bredvid som kan bli lämplig vintertid. Det är alltid spännande med folk som går in för något med liv och lust…. det är mer det där med lagom och rädsla för att sticka ut som är skrämmande.
Vi har ofta konstaterat att det är lättare att komma in till en stor stad längs med cykelvägarna än det är när man kommer med bil på de stora vägarna. Det var precis samma sak med Wien, vi bara följde cykelledsskyltarna och frågade ett par personer längs med vägen. Vips stod vi på Schwedenplatz som är mitt i smeten och bara ett par stenkast från Stefansdomen. Hur enkelt som helst!
Vi letade upp vårt tilltänkta hotell Post som bara var några få kvarter bort och fick ett strålande bra rum till ett mycket bra pris för att vara i de mest centrala delarna av Wien. Priset var att toalett och dusch är i korridoren men det är lätt att acceptera när det gör nästan 150€ i skillnad på tre nätter.
Sedan tog vi U-bahn till Bahnhof West som är den tågstation tågen tillbaka går från. Vi kände att nu när vi hade hittat billigt boende ville vi få kontroll över hemresan också. En supereffektiv upplysning letade fram alternativet med minst antal tågbyten. Tyvärr var den mest optimala tiden slutsåld på en sträcka så nu får vi gå upp i ottan för att hinna med tåget. Första sträckan blir Wien – Salzburg, sedan Salzburg – Ulm och slutligen Ulm till Donaueschingen med cirka en timmes tid för tågbytena på varje ställe. I österike är det gratis med cyklarna på tåg medan det är en reservationsavgift i Tyskland. Dock måste man reservera plats för cykeln både i österrike och i Tyskland på Intercitytågen men det behövs inte på de regionala tågen.
Totalt kostar resan 129 € per person och 12 € per cykel. I Sverige är det överhuvud taget inte möjligt att ta med sig cykel på SJ! Otroligt, på 2000-talet…. jag vet faktiskt inget annat land där man inte kan ta med cykeln på tåget!
Starkt jobbat!
Nice coolt