Remseck, fredag 21 april
Nürtingen – Remseck, 51 km, 3 tim 55 min, 148 höjdmeter, 13 km/tim, 26 – 28 grader

Vi hade en mycket trevlig kväll i den gamla stadsdelen i Nürtingen. Vi hittade en liten restaurang i gamla källarvalv, där vi åt en lättare middag. Vi delade bord med Sonya från en av grannbyarna och hon berättade en hel del spännande om livet i dessa trakter och vi fick en del inblickar i hur en tvåbarnsmor i schwäbisk liten by ser på livet. Spännande! Dagens tur hade två huvudpunkter, dels hitta byn Plochingen som lär ha hus ritade av Hundertwasser och dels ta oss igenom storstaden Stuttgart utan allt för mycket besvär. Hundertvasser har ju gjort ganska många hus i Wien dessa är idag något av nationalklenoder i österike. Det kom som en överraskning för oss att han även varit inblandad i ett kvarter i den lilla oansenliga byn Plochingen. Vi ska senare kolla upp hela bakgrunden till detta men vi åt i alla fall lunch i byn och fick till vår glädje beundra detta fantasifulla och inspirerande kvarter. Influenserna från Gaudi i Barcelona är rätt uppenbara och man kan bara önska att fler människor fick förmånen att bo i lika fantasifulla och levande byggnader.

Cykelvägarna genom Stuttgart var en dröm! Vi cyklade huvudsakligen genom grönområden och längs med Neckar och det var under stora delar svårt att tro att vi passerade genom en av Tysklands större städer. Sommaren är här och till och med syrene i blom kunde vi se. Vinbergen på ena sidan och floden på den andra. Det var egentligen bara när vi körde genom Daimler-Benz fabriksområden som det var obehagligt dålig luft. Det är klart, synen av kärnkraftverk mitt inne i en storstad kan ju inte glädja någon med fantasin i behåll! Vi stannade till vid rådhusplatsen och åt en fantastisk frukt- och bärbakelse med i stort sätt alla frukter och bär jag kan komma på. Ett berg av frukter och bär på ett sätt man aldrig skulle kunna finna hemma hos oss. Däremot fick kaffet en dålig bismak av bordet bredvid oss där tre ryska mycket unga flickor pratade med sin betydligt äldre beskyddare om ”arbete” och tankarna gick ofelbart till filmen ”Lilja forever” och det kommande fotbolls-VM och de diskussioner vi har haft på hemmaplan.
Först vid 18-tiden lämnade vi centrala Stuttgart och styrde norrut på enormt fina cykelvägar längs med Neckar. Det underbara försommarvädret gjorde att cykelvägarna var fyllda av flanörer, metare, barnfamiljer på utflykt, rollerskates och cyklister i alla dess former. Så småningom började det tunnas ut och vi kom ut på ren landsbygd igen. Vi stannade i den första lilla byn och fick rum på det lilla Hotell Hirsch i byn Remseck. Efter att ha tagit en snabbdusch gick vi ner till byns Gasthaus och åt färsk sparris. Stämningen var helt fantastisk på den lilla restaurangen och tonläget steg allt eftersom kvällen gick. Hela byn verkade vara där och folk stod i kö för att komma in och få en plats. Det var till och med svårt att få betala……


Lämna ett svar