Vad behövs för att ge sig ut på en längre cykeltur i Europa?

By | 11 april, 2007

Det verkar som om vi kanske har inspirerat till några blivande cykelturer. Jag har fått epost med frågor om vad som krävs för att ge sig ut på en tur som våra, vilken utrustning, förberedelser med mera. Jag har skrivit om det tidigare men här kommer en repris på begäran…

När det gäller utrustning i allmänhet hänvisar jag till vår packlista som man kan hitta under Kategorier här till vänster och istället koncentrerar jag mig på några specifika kommentarer som inte framgår där. Vi är ju inga specialister och vi rekommenderar att du går in på exempelvis utsidan.se, under långfärder på cykel, läser och ställer frågor där. Nedan berättar vi bara lite om våra val och erfarenheter. Kanske passar de också dig, kanske inte… ;o)

  • Cykel. Det behöver inte alls vara någon fantomcykel men den behöver nog vara utrustad med 3*9 växlar om det inte ska vara allt för jobbigt. Biltema säljer många välutrustade och förvånansvärt billiga cyklar, där bara komponenterna kostar långt mer än den kompletta cykeln kostar….. hur det nu går till? Försök hitta en lätt cykel som ändå känns rejäl. Ulla använder en bergscykel (mountainbike) från Gary Fisher, som vi har hottat upp en del. Jag har köpt en begagnad Gary Fisher som har kompletterats för långturer
  • Sadel. Oftast behöver man byta ut den medskickade sadeln mot en bättre. Se bara till att göra det i god tid. Det tar upp till 50 mil att rida in en ny sadel.
  • Hjul/däck. Det är viktigt att ha dubbelbottnade hjul eftersom de betydligt bättre håller formen och inte blir skeva. de tål också ojämnheter och vägkanter betydligt bättre. Vi tycker också att man ska byta ut de mountainbikedäck som oftast följer med, eftersom de ger för mycket friktion på normala cykelvägar, låter för mycket och punkterar allt för lätt. Vi använder det tyska märket Schwalbe Marathon plus, som tyvärr är ganska dyra i Sverige men går att köpa för ungefär 180 kr/däck i Tyskland. Det kan vara lönt att skicka efter dem på postorder från Tyskland om man samtidigt köper andra prylar. De har låg profil=friktion och ett skyddande kevlar-skikt. Det tillåter mycket höga lufttryck vilket gör att mountainbikehjul rullar lite mer som tunna racerhjul.
  • Cykelkläder. Använd riktigtiga cykelkläder. Sadlarna är avsedda att användas tillsammans med stoppade cykelbyxor. Cykeltröjor är helt suveräna med de att ventilerar bort din transpiration samtidigt som de håller dig varm. De bör tvättas ofta eftersom de annars lätt luktar illa, men de torkar på ett par timmar på ett vanligt hotellrum. Använd inte bommullströjor eftersom du blöter ner dem i uppförsbackarna och sedan kyler de ner dig under resten av dagen. Svåra att hinna få torra om du tvättar dem. Vi använder också tunna cykelstrumpor. De stödjer fötterna och håller dem torra.
  • Cykelskor/klossar. Detta är en viktig punkt. Även om det känns konstigt i början tycker vi att detta är en av de viktigaste punkterna. Ulla använder Shimanos vändbara pedaler, de har en vanlig pedal på ena sidan och en SPD-pedal på den andra. Vill man inte trycka fast skon kör man med den vanliga sidan, exempelvis i trång stadstrafik. När man kommer ut på landsbygden så lyfter man bara på foten, så vänder sig pedalen och man kan trycka fast SPD-skon i den. Jag tycker det går bra med att använda mountainbikepedaler med SPD på båda sidorna. Det viktiga med klossar/skor är att foten alltid sitter rätt på pedalen och att man inte behöver tänka på den när man väl har tryckt fast skon. Man kan nu använda fler muskler i benen inte bara till att trycka ner pedalen utan även till att dra och får snabbt ett mycket mera avslappnat och uthålligt rundtramp. Vi har idag svårt att tänka oss att ge oss ut på cykeltur utan att ha på våra cykelskor. Vi använder Shimanos mountainbike skor som har försänkta klossar, så att det även går bra att gå med dem. Känner man sig osäker kan man i början sätta på klossar som gör det enkelt att bara rycka loss foten och när man är lite van byter man till klossar som sitter lite bättre och som man vrider loss. Det blir snabbt en vanesak, ungefär som att man sätter ner foten när man stannar.
  • Regnkläder. I norra Europa är vi ju inte direkt bortskämda med ihållande gott väder. Räkna med regn och utrusta dig med bra regnkläder. De flesta är tyvärr inte avsedda för att utföra arbete i, vilket gör att man snabbt svettas i dem och snart är lika blöt av svett som man hade blivit i regnet. Byxorna bör vara avsedda för cykling med förböjda knän, eftersom de annars snabbt skaver över knäna och blir väldigt obekväma. Tyvärr är bra cykleregnkläder mycket dyra!
  • Cykelväskor. Se punkten ovan om regnkläder. Att komma fram till målet efter en dags regncykling och upptäcka att ombytet är lika blött som allt annat kan få den mest uthållige att sluta. Det finns utmärkta cykelväskor som håller tätt för allt. De två tyska fabrikaten Ortlieb och Vaude är de som oftast nämns. Vi använder Vaude. Vi provade först med Biltemas väskor eftersom priserna avskräckte oss, men fästanordningarna började krångla nästan omedelbart och en gick sönder på den första cykelturen. De var dessutom inte särskilt vattentäta.
  • Cykeldator. Gör det enklare att följa med på kartor och guideböcker. De billigaste kostar bara cirka 100 kr.
  • Kläder. Ta med så lite som möjligt! Se vår packlista.
  • Kartor. Skaffa bra vägbeskrivningar, kartor och guideböcker. De upptar en betydande del av min packning men är ju helt nödvändiga för att man ska hitta alla de mysiga cykelvägar, byar och platser man drömmer om när man planerar. Jag har läst alldeles för många cykelbeskrivningar från vilsna svenskar som cyklar fram genom Tyskland bredvid de stora vägarna och sedan klagar på cykelvägarna. Det finns ett fantastiskt cykelvägnät genom stora delar av Tyskland men man måste ju hitta det. Vi använder ADFC:s (tyska cykelföreningen)cykelkartor och Bikelines guideböcker. Båda kan köpas på tyska Amazon eller välsorterade kartaffärer, exempelvis Metrias vid World Trade Center vid Centralen i Stockholm.
  • Ha rimliga ambitioner. Kör inte för långt varje dag. För oss går det en gräns vid 7-8 mil. Kör vi så långt per dag blir det ingen ork eller tid över för något annat. Vi trivs bäst vid så där 4-5 mil per dag. Då har vi både lust och tid för att stanna och utforska det oväntade och för att prata med människor vi möter. Det tar också bort stressen för att inte hitta något bra ställe för natten eftersom det är så sent och man är så trött. Det ska vara härligt på en cykelsemester och man ska bygga upp sin kropp och kondition inte späka sig och pressa sig, tycker vi.
  • Vilodagar. Lägg i tid för några vilodagar. Det kommer dippar när det inte känns så kul, kanske beroende på vädret, då är det skönt att kunna ta en sovmorgon och kanske tvätta eller fixa med utrustningen. Om det känns för trögt…. ta tåget, det finns utmärkta tågförbindelser nästan överallt och på alla regionala och lokala tåg är det OK med cykel. Det finns särskilda cykelvagnar och avgifterna är mycket rimliga.
  • Träning. Se till att ha minst 25 mil, helst 50 mil på den cykel/sadel du har tänkt att ge dig ut på långtur med. Då menar vi 25 mil strax innan ni ger er iväg……
  • Vattenflaskor. Det behövs minst två vattenflaskor under en varm dag. Se till att ha två flaskhållare monterade. Ulla gillar att ha den ena monterad på styret för att enklare kunna dricka under tur. Det är svårt att hitta sådana hållare i Sverige, Biltema säljer en men var beredd på att den inte håller särskilt länge… vi har provat. I Tyskland kan man få tag på billiga bra hållare.

Det var allt jag kommer på för ögonblicket. Ställ gärna frågor här genom att göra kommentarer eller genom att skicka epost direkt till mig. Lycka till!

P.S. Skriv gärna till oss och berätta om era egna cykelturer, både långa och korta D.S.

Kommentera